18-12-2017 19:40:11

Rotterdam vil 3D-printe sig til verdens mest intelligente havn

Interview: Europas største havn i Rotterdam kastede sig i 2016 for alvor ind i kampen for at blive verdens mest intelligente havn, da de stiftede 3D-laboratoriet RAMLAB. Direktør Vincent Wegener ser for sig en verden uden lagerhuse
12. okt. 2017 Af Morten Scriver Andersen - Journalist

Havne har måske ikke ry for at være allermest med på de hurtigt brusende teknologiske bølger. Men i 2016 lancerede Rotterdams havnemyndigheder i Holland et 3D laboratorium, RAMLAB.

Rotterdam Havn håndterer 12,3 millioner 20 fods-containere (såkaldte TEU) om året og er dermed Europas største havn dog langt mindre end Shanghai, der er verdens største med 36,6 millioner TEU. Med lanceringen af RAMLAB har man sat sig for at blive verdensførende på et andet parameter, nemlig intelligent teknologi.

”Vi ser på 3D-printteknologien, og hvordan den kan influere den havnerelaterede sektor. Rotterdam Havn har en strategi for at blive den mest intelligente havn i verden, og én af deres investeringer er 3D-print,” siger entreprenør og direktør i RAMLAB, Vincent Wegener, under sit besøg på Driving 3D-konferencen i København.

Reservedele ’on demand’

RAMLAB er et samarbejde mellem 20 repræsentanter fra akademiske institutioner og havneindustrien. Laboratoriet er først og fremmest sat i verden for at finde på smarte måder at fremstille metaldele i stor skala til havnesektoren. Blandt andet har de kigget på fremstillingsprocessen af reservedele, der i dag ligger opmagasineret på store lagerhuse i havnen.

”Idéen er at have metalenheder ’on demand’. Vi vil gerne over i den verden, hvor vi ikke har lagerhuse, men digitale lagerhuse,” siger Vincent Wegener.

Mange reservedele til maritim brug bliver støbt, og det kræver en lang proces lige fra at lave støbeformene over selve støbningen til efterbehandling af delene. Det kan ifølge Vincent Wegener tage uforholdsmæssigt lang tid.

”Det tager lang tid, omkring seks måneder til et år. Det er meget normalt i den verden, og særligt hvis du kun skal bruge en enhed, så skal du vente endnu længere. Derfor er du altid nødt til at bestille i større omgange. Denne teknologi, kan disrupte den proces,” siger han og tilføjer:

”Men jeg ser også en masse muligheder for at redesigne delene, gøre dem lettere og mere effektive. Basalt set alle fordelene ved 3D-print.”

Det er for nylig lykkes RAMLAB at producere verdens første certificerede slæbebådspropel med 3D-printmetoden Wire Arc Additive Manufacturing. Deraf navnet WAAMpeller.

Skanska: Om 2-3 år ruller vi 3D-print ud på byggepladsen
Skanska: Om 2-3 år ruller vi 3D-print ud på byggepladsen

Byggeri: Britiske forskere har arbejdet med 3D-printet beton i 10 år. Om 2-3 år er teknologien klar til byggepladsen, vurderer en af industripartnerne, entreprenøren Skanska.

Læs mere
36 pct. af fremstillings-virksomhederne er hægtet af den digitale udvikling
36 pct. af fremstillings-virksomhederne er hægtet af den digitale udvikling

Digitalisering: Ny undersøgelse viser, at en stor del af de danske fremstillingsvirksomheder ikke er kommet i gang med digitalisering. Undersøgelsen viser også, at virksomhederne gerne vil i gang med digitale tek ...

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close