19-09-2018 11:35:40

Sådan designer du tech-produkter til kvinder

Kvinders købekraft og indflydelse på købsbeslutninger i private husholdninger er voksende. Det betyder, at virksomheder skal have kvinderne for øje, når de skal designe og sælge deres produkter. Men det kan især være svært for Tech-virksomhederne.
18. maj. 2016 Af Katja Isabel Romme Simonsen
Det forudses, at i år 2028 vil kvinder styre 72 procent af det samlede privatforbrug på verdensplan. Derfor skal produkter henvende sig meget mere til kvinder.
Det forudses, at i år 2028 vil kvinder styre 72 procent af det samlede privatforbrug på verdensplan. Derfor skal produkter henvende sig meget mere til kvinder.

En undersøgelse foretaget af Boston Consulting Group forudser, at i år 2028 vil kvinder styre 72 procent af det samlede privatforbrug på verdensplan. Det betyder, at kvinderne udgør et globalt voksende markedspotentiale, og væksten af det kvindelige segment er større end det i Indien og Kina tilsammen. Det gør for alvor kvinderne til en vigtig brik for virksomheder, som sælger og designe produkter.

Tech-virksomheder henvender sig ofte primært til mænd, og de bør ændre strategi henvendt mod kvinder for at kunne designe og sælge deres produkter til dem. En af dem, som hjælper tech-virksomheder til at rette sig mod kvinderne, er Klaus Schroeder, CEO hos Design-people, og taler ved konferencen We mean Business. Design-people er et innovations- og designfirma med fokus på ”winning experiences – inspired by women”.

”Design-peoples approach og know-how bygger på tre års forskning og lang tids erfaring med implementering også indenfor kommunikation. Vi hjælper alle slags virksomheder såsom Microsoft, Vertu, Danfoss og LG Electronics og Vifa til at levere innovative brugeroplevelser og fremragende designs, som bringer dem forrest i konkurrencen” siger Klaus Schroeder.

Klaus Schroeder får især henvendelser fra store internationale tech-virksomheder som LG og Vertu, men også fra digitale startups, som ønsker at fokusere på den kvindelige målgruppe fra starten.

”For at designe et godt tech-produkt til kvinder, er det vigtigt, at virksomhederne gør sig umage for at forstå, hvad der betyder noget for kvinderne inden for ens produktområde. Det kræver som regel viden og grundige brugerstudier med både kvinder og mænd,” siger han.

Brugsstudier viser, at det kræver en strategiændring for virksomhederne i forhold til at designe produkter til kvinder i stedet for mænd, da produkterne skal designes med en anderledes indgangsvinkel, hvor der er fokus på de benefits teknologien giver. 

Kvinder vil have meningsfulde tech-produkter

Tech-virksomhederne skal fokusere på deres kommunikation og oversætte tech-specs til mere meningsfyldte benefits for kvinden.

”Det skal handle om hendes liv og de mennesker, der betyder noget for hende. Ofte er der hurtige point at score i kommunikation, salg og service. Men i sidste ende skal produktet også være tunet ind på kvindernes præferencer indenfor det givne forretningsområde” forklarer han.

For nogle virksomhederne, er det lykkedes at lave teknologi, som henvender sig til kvinderne, og Klaus Schroeder udpeger især tre virksomheder, som har haft succes.

”Jeg synes, at vi har fået lov til at gøre et godt stykke arbejde for vores kunde Vifa med deres prisbelønnede og velsælgende audio produkter, som vi har skabt et brand omkring, som tiltrækker både kvinder og mænd. Danfoss har gjort det godt med deres nye Smartheating App, som er udviklet og testet med kvinder. Og Volvo lavede for noget tid siden en skelsættende konceptbil designet til at ramme særligt kvindernes præferencer” siger han.

I det hele taget har flere tech-virksomheder valgt at fokusere på kvinder  Det betyder, at Design-people har gang i flere projekter, hvor de hjælper virksomheder med at henvende sig til det kvindelige segment.

”Vi er i gang med at udvikle nye audioprodukter for Vifa og avancerede energibesparende indeklima teknologi for Danfoss, som også kvinder skal synes om. Samtidig samarbejder vi med VELUX omkring et europæisk studie for teknologi-bruger segmentering i et kønsperspektiv. Studiet hjælper virksomheder til at kunne lave Smarthome og Smartwear produkter, som er attraktive både for mænd og kvinder” fortæller han.

Klaus Schroeder holder oplæg til ”We mean business” konferencen, hvor der er fokus på teknologi set fra et forretningsperspektiv.

”Mit oplæg til konferencen kommer blandt andet til at handler om, hvorfor B&O skiftede deres lead-user ud til at være en kvinde, og hvorfor Microsoft for nylig startede et innovationsinitiativ rettet mod kvinder, som vi fik lejlighed til at bidrage til” slutter han.


Deltag i debatten

Fremtidsteknologi

Nyeste job fra Jobfinder

luk
close