19-08-2018 17:14:26

Work-life balance - sådan får du det til at gå op

Balance er vigtigt for at have et godt familie- og arbejdsliv. Karrierekonsulent i IDA opfordrer alle til at skabe bedre balance i deres hverdag og øge deres livskvalitet.
Ajourført den 2. feb. 2018 Af IDA Learning

Hvem er jeg? Hvad kan jeg lide at lave? Og hvordan bliver jeg en bedre medarbejder eller forælder? Det kan lyde som højpandede, eksistentielle fraser, men faktisk er netop disse spørgsmål vigtige for din karriere og dit familieliv.

Og ikke mindst for dit eget velvære. Derfor er det en god ide kontinuerligt at overveje, hvad man som individ helst vil kaste sin kostbare tid efter, samt hvad man kan bidrage med. Det fremhæver karriererådgiver hos Ingeniørforeningen IDA Jeanette Svendsen.

»Hvis man ikke går i gang med at gøre sig overvejelser, er det andre, der definerer ens hverdag og dermed balancen mellem familieliv, fritidsliv og karriereliv - især i en travl hverdag,« fastslår Jeanette Svendsen.

Skab balance: Bed om fleksible arbejdsdage

Gennem livet ændrer prioriteringen sig mellem familie-, fritids- og arbejdsliv, men hovedmissionen handler overordnet om at have netop dét liv, man ønsker og drømmer om.

Derfor råder karrierekonsulenten alle til løbende at tale med deres arbejdsgiver, familie og selv reflektere over deres indre prioriteringsliste.

»Det er vigtigt at forventningsafstemme i alle tre liv. De tre hænger sammen og kan ikke ses separat. Hvis man for eksempel er drænet for energi, når man kommer hjem fra arbejde og skal være familiefar eller -mor, så er den gal med balancen,« mener Jeanette Svendsen.

For eksempel kan det være, at du skal bede din chef om en mere fleksibel arbejdsuge.

Ifølge en IDA-undersøgelse hænger fleksibilitet og trivsel tæt sammen. IDAs tal viser, at jo større indflydelse ansatte har på deres arbejdstid, des højere er deres tilfredshed med ’work-life balance’.

»Man får en god hverdag, hvis man handler i overensstemmelse med sine og sine nærmestes ønsker og værdier og tager bevidste valg. Det giver en oplevelse af kontrol i ens liv, og det er vigtigt,« argumenterer karrierekonsulenten.

Forandringens pris

Dit behov for karriereeventyr forandrer sig dog muligvis over tid. Eksempelvis kan overgangen fra småbørns- til teenagefamilie være et tidspunkt, hvor man som forælder kan overveje, hvor meget tid man vil investere i sit arbejde.

Måske ønsker man et arbejde tættere på barnets skole? Ligeledes kan man overveje, hvorvidt man får udfordringer nok i sit arbejde eller muligvis det modsatte. Har man overhovedet lyst til at jagte forfremmelsen og klatre op ad karrierestigen?

»Karriere handler om timing. Så hvis du er i en situation, hvor du har små børn, som kræver mere af dig på hjemmefronten, kan det være en god ide måske at udskyde ønsker om en omfattende MBA-uddannelse, indtil de er blevet lidt større,« foreslår Jeanette Svendsen.

En karriere varer mange år, og derfor behøver man ikke nå det hele i løbet af de første ti år, påminder hun. Alle ens drømme skal ikke udleves hurtigst muligt. Det er nærmest umuligt, fordi der er så mange forskellige faktorer, der spiller ind.

»Unge fokuserer meget på fritid og karriere, mens familien fylder mere for de lidt ældre. Og når folk nærmer sig pensionsalderen ændrer prioriteringen sig ofte igen. Det handler om, at du forholder dig til, hvad dine prioriteter er lige her og nu, og så har fokus på det,« uddyber karrierekonsulenten og tilføjer:

»Det er vigtigste er derfor at finde ud af, hvad ’jeg’ vil og kan de kommende år.«

Bliv et mere balanceret menneske

Generelt kan man med fordel forbedre sin hverdag ved at prøve at løfte glædesniveauet i sit liv. Fem værktøjer er ifølge psykologien på området nyttige til dette formål.

Hvis du mangler inspiration, lyder opskriften på et lykkeligere liv sådan her:

  • Positive følelser
  • Engagement
  • Nære relationer
  • Mening
  • At lykkes med noget

Den første, positive følelser, betyder at skabe øjeblikke fyldt med glæde. At være glad kan udvide opmærksomheden og styrke selvtilliden.

Det er for eksempel muligt ved at omgive sig med positive minder som billeder. Huske at slappe af og nyde momentet, når man færdiggør en opgave. Eller du kan bruge penge på oplevelser som rejser, teaterture eller middage, som hæver din lykkefølelse. Brug derfor tid på aktiviteter, som fremmer din glæde og stolthed.

Øget engagement kan skabes ved at ruske op i rutinerne. Udfør eksempelvis arbejdsopgaver, som du ofte skal lave, på en ny måde. Alternativt kan du satse på at lære ny viden og på den måde opnå større engagement. Eksempelvis ved at læse op på reglerne til sønnens håndboldhobby.

Grundlæggende handler det om at udfordre sig selv, uden at man gaber over for meget.

Men de fleste har brug for mere end succes på arbejdet. Sociale relationer udgør en væsentlig del af vejen til lykke. Derfor bør du spendere tid med venner og familie, du holder af. Hvis du vil tiltrække nye venskaber kan du med fordel tænke over, hvad du kan gøre for dem i stedet for, hvad de kan gøre for dig.

Dernæst er det også essentielt at have et meningsfuldt liv. Fokuser på den dybere mening med dit arbejde eller fritidsliv. Hvad betyder det arbejde, du gør, for andre?

At lykkes med noget er simpelt. Du sætter nogle mål, som du derefter skal nå. Den fortryllende følelse ved fremskridt og synet af målstregen Og lad være med at have målsætninger, hvor du ikke nyder vejen til målet. Det tærer mere, end det nærer.

Punkterne er hentet fra Perma-modellen, som er den positive psykologis bud på et lykkeligere liv.

Nyd det, du er i – fem tegn på, at du er det rette sted
Nyd det, du er i – fem tegn på, at du er det rette sted

Vi er vant til at få tudet ørerne fulde af, at vi hele tiden skal udvikle os og prøve nyt. Men du kan også tage et bevidst valg om, at du er der, hvor du vil være nu og her – og så nyde det, siger ...

Læs mere
Ingeniører arbejder meget - se, hvor du selv ligger i forhold til dine fagfæller
Ingeniører arbejder meget - se, hvor du selv ligger i forhold til dine fagfæller

Lønstatikkerne viser, at IDAs medlemmer i gennemsnit arbejder to timer mere end resten af befolkningen. Men der er brancheforskelle. Tjek dem her.

Læs mere
Få styr på afbrydelser og bliv mere effektiv
Få styr på afbrydelser og bliv mere effektiv

Lærer du at håndtere og få styr på afbrydelserne i løbet af din arbejdsdag, så har du nøglen til at blive mere effektiv, fastslår Trine Kolding, der er specialist i personlig effektivitet og planl ...

Læs mere
Sådan undgår du at blive mødenarkoman
Sådan undgår du at blive mødenarkoman

Vi kender det alle. Dage, der går op i møder, hvor vi ikke helt vidste, hvad vi egentlig skulle bidrage med – og udbyttet blev meget lidt effektivt. Karriererådgiver Morten Esmann fra IDA giver go ...

Læs mere
Hvad gør du, når du spotter tegn på stress?
Hvad gør du, når du spotter tegn på stress?

Mange overser de tidlige tegn på stress, og risikerer at få alvorlige følgevirkninger, før de får hjælp. Spot symptomerne og lær, hvordan du kan hjælpe dig selv, dine kolleger eller dine medarbejdere.

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close