21-06-2018 10:31:44

Sådan skal MAN Diesel & Turbo tale indtjeningen op

Indtjeningen kan stige, hvis ingeniørerne bliver bedre til at lytte og stille de rigtige spørgsmål. Det mener senior manager i Man Diesel & Turbo Thomas Leander, der sidste år sendte 25 ingeniører på kursus i salg og kommunikation.
22. jul. 2015 Af Katja Simonsen - Originalartiklen er bragt på jobfinder.dk
I en teknisk verden er der ofte for meget fokus på produktet og for lidt fokus på kundens behov,  mener Thomas Leander.
I en teknisk verden er der ofte for meget fokus på produktet og for lidt fokus på kundens behov, mener Thomas Leander.

Lær at sælge

Deltag på et af vores salgskurser og få konkrete salgsværktøjer og -teknikker, så du kan holde excellente salgspræsentationer og kundemøder.

Kurserne giver dig ny viden og styrker dine kompetencer inden for salg, rådgivning og kundekontakt.

Se vores udvalg af salgskurser

En god kommunikator kan have verdens dårligste idé og alligevel få solgt sit produkt. Omvendt kan den dårlige kommunikator stå med verdens bedste produkt, uden at kunne få det solgt, siger Thomas Leander, senior manager hos MAN Diesel & Turbo til jobfinder.dk.

”Vi har nogle af verdens dygtigste ingeniører, men det er ikke dem alle sammen, der er lige gode til at fortælle omverdenen det,” siger han.

Derfor sendte han sidste år 25 ingeniører på kursus for at øge vækst og indtjeningen i MAN Diesel & Turbos forretning. Det kortsigtede mål var at få ingeniørerne til at finpudse deres retoriske evner.

”I en teknisk verden er der ofte for meget fokus på produktet og for lidt fokus på kundens behov. Jeg ville have vores ingeniører til at blive bedre til at lytte efter og stille de rigtige spørgsmål,” forklarer Thomas Leander.

Større udbytte af uddannelsen end forventet

Jens Kristensen, som er maskin­ingeniør hos MAN Diesel & Turbo kunne ikke se meningen med at blive sendt på salgsuddannelse, men udbyttet af salg og kommunikations uddannelsen var overraskende nok langt større end forventet.

Jens Kristensen kunne også bruge de forbedrede evner inden for kommunikation på de interne linjer mellem afdelinger.

”At skulle kommunikere med salgsafdelingen har altid været en udfordring. Det, de ønsker svar på, er ikke altid det, jeg har behov for at fortælle om. Og de ved ikke altid, hvad de har brug for at vide,” fortæller han.

Udover de forbedrede kommunikationsevner i forhold til salg, så mener Jens Kristensen også, at med det nye fælles kommunikationsværktøj i redskabskassen er det blevet nemmere at tale mellem kollegaer på tværs af afdelingerne.

Du kan læse mere om, hvorfor salgsretorik er en fremmed fugl for ingeniører i originalartiklen på Jobfinder.dk. 

Det komplekse salg kræver mange talenter
Det komplekse salg kræver mange talenter

Forstå kundens reelle behov og muligheder - det lægger kimen til det langvarige samarbejde.

Læs mere
7 egenskaber de mest effektive salgsledere besidder
7 egenskaber de mest effektive salgsledere besidder

Enhver sælger ved, at kvaliteten af deres salgsleder har enorm indflydelse på deres egen succes. En nylig undersøgelse foretaget af forfatter og salgsstrategi lærer, Steve W. Martin, bekræfter det ...

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close