18-10-2018 22:31:42

»Selvkørende biler er et emne, vi dedikerer noget mere opmærksomhed end for et par år siden«

Selvkørende biler: I Vejdirektoratet er selvkørende biler ikke bare fremtidsvisioner, men noget vi skal forholde os til allerede nu. Det betyder dog ikke, at de førerløse biler dominerer de danske veje om 10-15 år.
10. jan. 2017 Af Rene Pedersen - netværksredaktør
Andreas Egense afslører Vejdirektoratets bud på, hvornår vi har selvkørende biler 19. januar hos IDA
Andreas Egense afslører Vejdirektoratets bud på, hvornår vi har selvkørende biler 19. januar hos IDA

2016 blev året, hvor de selvkørende biler bogstaveligt talt og i overført betydning rykkede ud af garagerne og ud på vejene. Og selvom der endnu kun er tale om testforsøg på udvalgte strækninger, blev emnet hot stuff i både niche- og mainstream-medier. Også i Danmark, hvor man så sent som mandag kunne læse, at regeringen tvivler på toget. Fremtiden tilhører selvkørende biler og busser.

Også i Vejdirektoratet, er de selvkørende biler blevet et emne, der indgår i det daglige arbejde.

“Jeg har været her to år og da jeg kom til, var tankerne i gang. Men det er noget, der har accelereret. Så i dag dedikerer vi det noget mere opmærksomhed, end vi gjorde, da jeg blev ansat,” siger Andreas Egense, der er afdelingsleder i Sektoranalyse i Vejdirektoratet.

Han fortæller, at der er mange grunde til, at Vejdirektoratet er interesserede i at følge udviklingen. Vejdirektoratet har ansvaret for statsvejnettet og næsten halvdelen af al afviklet biltrafik i Danmark. Så de selvkørende biler er ikke bare en vision, styrelsen under Transportministeriet er tvunget til at forholde sig til. Det er en teknologi, der giver spændende muligheder for at løse en række af Vejdirektoratets kerneopgaver på en ny og bedre måde.

“Vi skal forholde os til de selvkørende køretøjer. Det skal vi blandt andet, fordi, vi bygger veje, der skal holde mange år ud i fremtiden. Så alene det at tænke på, hvilke trafikmængder vi får, gør at vi skal forholde os til det,” siger han.

Men det er ikke kun i forhold til anlæg af veje, at det giver mening at holde øje med de selvkørende biler, forklarer Andreas Egense. Vejdirektoratets tre kerneopgaver er planlægning, anlæg og drift samt trafikafvikling og ledelse. Og i forhold til afvikling af trafikken vil selvkørende biler formentlig give nogle helt nye muligheder.

Andreas Egense hæfter sig ved, at de selvkørende biler med stor sandsynlighed bliver mere sikre end menneskelige bilister. Selvkørende biler har øjne 360 grader rundt om køretøjet, de er årvågne 100 procent af tiden og kører ikke spirituskørsel. Så når teknologien er moden, bør de selvkørende biler også forbedre trafiksikkerheden.

“Det er noget af det, vi har kigget på. I 2014 var der 182 trafikuheld. Og hvis de systemer, der er i de mest moderne køretøjer i dag, havde været implementeret i de køretøjer, som var impliceret i uheldene, så ville man kunne have reduceret 15 procent af dødsfaldene. Og yderligere 15 procent ville måske kunne være undgået,” siger Andreas Egense.

Genererer formentlig mere trafik

Derfor har Vejdirektoratet en sikker trafik-vinkel på de selvkørende biler. Men det er ikke det eneste adfærdsskifte, som kan få stor betydning for den danske trafik. For de selvkørende biler vil formentlig generere mere trafik, peger Vejdirektoratets hidtidige analyser på.

“Selvkørende biler er interessante, fordi de kommer til at ændre på adfærd. I en selvkørende bil kan du begynde at foretage dig andre ting end at holde øje med trafikken på vejen. Så det bliver attraktivt at køre bil,” siger Andreas Egense og fortsætter.

“Og det, at man synes, det er mere attraktivt at køre i de her biler, betyder, at man kører mere. Og mere trafik er mere trafik på Vejdirektoratets veje. Det skal vi på en eller anden måde håndtere,” siger han.

Andreas Egense peger dog også på, at de selvkørende biler med stor sandsynlighed vil give mulighed for en mere smidig trafikafvikling. F.eks. kan selvkørende biler med stor sandsynlighed bruge vejnettet mere effektivt. Både horisontalt i forhold til at holde vejbanen, så vejen måske på sigt kan blive smallere, men også vertikalt.

Som eksempel nævner han forsøget i foråret 2016, hvor tre delvist selvkørende lastbiler gennemførte en tur fra Malmø til Padborg tværs over Danmark. Fordi lastbilerne kommunikerede, kunne de også bremse simultant, og det gør det muligt at nedbringe afstanden mellem lastbilerne markant. I forsøget kørte lastbilerne med en afstand på et halvt sek. Det svarer til en afstand på 11 meter ved 80 km/t. Til sammenligning må afstanden mellem bilerne normalt ikke være mindre end 2 sek. – og så er afstanden pludselig 44 meter.

På længere sigt kan man også forestille sig en situation, hvor det bliver muligt at afvikle trafikken mere smidigt i et kryds. Hvis man forestiller sig et kryds, kan det være, at de i stedet for at vente, til der bliver grønt, og der ikke kommer andre biler, får en situation, hvor bilerne bare kører ind forbi hinanden, fordi bilerne og infrastrukturen kan kommunikere.

“Det er et muligt scenario. Det er ikke noget, der sker i morgen. Men den slags tiltag - og mere simple - kan måske også bidrage til mere smidig trafikafvikling,” fortæller Andreas Egense.

Fra Los Angeles til New York i 2017?

Hvor bilproducenter tidligere har fokuseret på at bygge køretøjerne, og forvalterne af infrastrukturen har prioriteret at bygge gode veje, opstår der nu en situation, hvor begge parter børl være mere opmærksom på at tænke på tværs i de to industrier.

Andreas Egense fortæller, at Vejdirektoratet deltager i internationale netværk, blandt andet på EU-plan, og at man i det hele taget forsøger at følge med i udviklingen. Derudover har man lavet de første analyser og trafikmodeller. De peger på, at de danske veje er klar til de selvkørende biler, hvis det ellers bliver modeller, der selv er i stand til at læse striberne og ikke kræver ekstra infrastruktur som kommunikationssignaler i vejbanen eller lignende.

“Mit bud er, at med den teknologi, der ligger rundt om hjørnet, der er de danske veje forholdsvis godt klar til at tage imod køretøjerne. Og bilproducenterne bygger jo bilerne med henblik på, at de også kan køre på eksisterende veje. I hvert fald hvis man kigger på motorvejsnettet,” siger han.

Få et bud på, hvornår vi har selvkørende biler i Danmark

En række af verdens største bilproducenter kæmper i øjeblikket om først at have fuldt selvkørende biler på vejene. Og mens laboratorierne arbejder på højtryk for at modne teknologien, står presseafdelingerne for en budkrig på, hvornår de er klar med deres løsninger.
Nogle peger på 2020, andre 2025 og Teslas direktør, Elon Musk er formentlig den mest optimistiske med et løfte om, at Tesla har en bil, der selv er i stand til at køre fra Los Angeles til New York i løbet af 2017 uden nogen menneskelig indblanding.

Sådan ser vejdirektoratet på selvkørende biler

Vi bringer et længere interview med Andreas Egense den 19. januar, hvor han fortæller mere om, hvordan Vejdirektoratet ser på en fremtid med selvkørende, hvilke udfordringer teknologien skaber i forhold til infrastruktur og hvorfor vi formentlig først ser de selvkørende biler på de danske motorveje.

I 2016 var Henrik Iskov Christensen, der er direktør for Institut for Robotteknologi på Georgia Institute of Technology i studiet i IDA Fremtidsupdate, og ved den lejlighed kom han med sit bud på, hvornår de 100 procent selvkørende biler bliver normen på vejene.

“Om 10 år vil det være et ret dominerende produkt, og om 15 år tror jeg de færreste unge vil købe en almindelig bil,” sagde han dengang. I Vejdirektoratet arbejder man med en noget længere tidshorisont.

“Jeg tror han er optimistisk,” siger Andreas Egense.

“Jeg har et bud på, hvornår vi har 100 procent selvkørende biler, men det fortæller jeg den 19. januar. Jeg vil dog sige så meget, at hvis man forventer en fremtid, hvor alle køretøjer er uden rat og pedaler og kører fuldt autonomt alle steder på vejnettet i Danmark, så går der nok rimelig lang tid. Men det kommer jeg med et bud på den 19 januar”.

19 januar er IDA vært for konferencen Fremtidens Transport 2017 - en fremsynet masterplan 2030. Her kan du blandt andre høre Andreas Egense give sit bud på, hvornår vi har selvkørende biler i Danmark.


Deltag i debatten

luk
close