18-06-2018 05:47:17

Selvreparerende asfalt skal sikre nul huller i vejene

Forskere i Holland er i gang med at afprøve et selvreaparerende asfaltmateriale, der skal sikre, at der ikke kommer huller i vejene. Asfalten indeholder små stålfibre, som ved opvarmning lukker de små revner.
22. maj. 2017 Af Katja Isabel Romme Simonsen
<p>Disse vejarbejdere vil måske i fremtiden være overflødige, da et selvreparerende asfaltmateriale i øjeblikket er i gang med at blive afprøvet.</p>

Disse vejarbejdere vil måske i fremtiden være overflødige, da et selvreparerende asfaltmateriale i øjeblikket er i gang med at blive afprøvet.

Forskerne på Delft University i Holland har fremstillet et asfaltmateriale, der kan reparere sig selv. Asfalt bruges som sagt på vejene, men materialet har nogle ulemper, for når det har ligget længe, kommer der ofte sprækker og huller i det. Det skaber bump i vejene, som er usikre og kan faktisk være skyld i op til en tredjedel af alle motorvejsulykker. Det skriver The Verge.

Forskerne kalder asfaltmaterialet for selvhelende asfalt, og det består af små stålfibre mixet i almindelig asfalt, hvilket gør asfalten ledende.
 
”Hvis du tilføjer varme ved at køre en stor induktionsmaskine, som stort set fungerer som en magnet, over asfalten, vil det opvarme asfalten og stålfibrene vil derefter lukke de små revner på egen hånd. Siger Erik Schlangen, som er en af forskerne.
 
Det gør dog ikke asfalten helt selvhelende, da der er brug for en maskine til at mindske revnerne, da solen ikke helt er opvarmning nok. Det er dog stadig mindre besværligt end at lukke en vej i dagevis for at lave reparationer på den.
 
Den selvhelende asfalt er blevet test på 12 forskellige veje i Holland, og en af vejene blev lavet i 2010 og er stadig i perfekt stand, men det er veje normalt i op til syv til ti år efter, at der er lavet. Så det er i løbet af de næste par år, at man først ser, hvordan asfalten klarer sig i forhold til den normale asfalt.
 
Materialet er dog lidt dyrere end normal asfalt og koster ca. 25 % mere, men det kan i stedet have dobbel så lang levetid som normal asfalt. Hvis asfalten bliver benyttet i hele Holland kan det spare Holland for 90 millioner euros om året.
 
Den selvhelende asfalt har ikke kun den fordel, at det holder længere, men forskerne håber også, at asfalten potenitelt set kan oplade en elektrisk bil grundet de små stålfibre. Det kan fx være ved trafiklys, når bilen holder stille, at den kan få en smule strøm.
 
Det er ikke kun asfalt, forskere har set på. Også beton skal gøres endnu bedre. Du kan læse mere på The Verge, hvordan forskerne har prøvet at forbedre beton, så det også holder længere.


Deltag i debatten

Trafik og infrastruktur

Nyeste Trafik og Infrastruktur-jobs

luk
close