19-02-2018 07:00:00

IDA slog dørene op til årets tech event, Technomania, 4. og 5. oktober 2017 på hi messen i Herning.

Siemens spænder VR-brillen

Virtual reality kan spare virksomheder store penge, og samtidig gøre oplæringen sjov og effektiv. Vindmøllegiganterne Siemens har taget VR-brillen til sig og udviklet et rent virtuelt læringsforløb, hvor teknikerne ikke er i tvivl, når de har lavet en fejl.
23. jun. 2017 Af Morten Scriver Andersen - Journalist
<p><em>Hos Siemens Gamesa Renewable Energy kan teknikerne fremover lære at montere gennem virtual reality.</em></p>

Hos Siemens Gamesa Renewable Energy kan teknikerne fremover lære at montere gennem virtual reality.

Allerede under 2. Verdenskrig begyndte de allierede at bruge flysimulatorer. Man havde hverken penge eller fly til at træne de tusinder af piloter, der skulle sendes til Europa for at vinde slaget, og derfor købte man tusinder af den såkaldte Link Trainer. 

Siden har teknologien udviklet sig meget. Virtual reality-bølgen skylder ind over os, så vi både kan være til virtuelle middagsselskaber og springe i faldskærm over Ruslands bjerge, mens også sundhedsindustrien er ved at gå VR-amok. 

Men det er ikke kun underholdningsindustrien, verdens piloter og de sengeliggende, der kan få gavn af virtual reality og livagtig simulation. I Siemens Gamesa Renewable Energy (tidligere Siemens Wind Power) lader man sine montører samarbejde gennem en VR-brille på hovedet og sensorer på hænderne. Siemens er sammen med VR-specialisterne fra Kanda ved at lægge sidste hånd på et læringsforløb i virtual reality, der både kan spare virksomheden store summer penge, gøre uddannelsen sjovere og mere effektiv. 

16 timers montage på VR 

Det er montagen af den såkaldte turner tool inde i Siemens-vindmøllerne, der er blevet skabt et virtuelt univers omkring. Her kan medarbejder ikke bare gå rundt, men også fysisk interagere i. HTC Vive-teknologien gør det muligt at arbejde med hele den fysiske dimension på grund af samspillet mellem briller, sensorer og bevægelsescontrollere, der har indbygget en slags triggerfinger med en gribemekanisme, så man kan pille, skrue og løfte alverdens vindmølledingenoter. Og er man for doven, kan man med et tryg, teleportere sig rundt i universet. 

"Alle de her 3D-modeller af vores værktøj og hele vindmøllen har vi jo fra vores afdeling, der sidder og tegner det. Vi har haft nogle meget erfarne teknikere igennem og deres feedback var, at der selvfølgelig var nogle ting, der sad lidt forkert, men ellers lignede det fuldstændig det miljø, de var i til dagligt," siger Peter Manniche Riber, der er E-learning specialist i Siemens Gamesa Renewable Energy. 

Montagen tager normalt 16 timer at udføre, og det udstyr, man skal lege er ifølge Peter Manniche Riber "rasende dyrt" at leje. Samtidig er en eventuel fejlmontage nemmere at arbejde videre med. Sådan en kan nemt koste millioner af kroner i den virkelige verden. Der er med andre ord store penge at spare ved at bygge en virtuel læringsplatform. 

En anden fordel ved VR-teknologien er, at der i gamertermer er tale om et multiplayerspil, som medbringer det bedste fra spilverdenen. 

"Vi skal være meget opmærksomme på at vi bevæger os ind på et gamerterritorie. Der er vi nødt til at skæve til de mekanismer og de virkemidler, der bliver brugt inden for spilindustrien og specielt på det kollaborative niveau. Vi oplever i vores brugertests, at når folk er sammen om det her, så begynder der at komme en anden dimension ind. Det er ikke bare det virtuelle, men man begynder at kunne kommunikere og samarbejde samtidig," forklarer Peter Manniche Riber. 

Ikke bare teknologifascination 

Der er også lagt noget feedback ind i controllerne, for at montørerne kan føle, hvordan det er at lave fejl. Det var en af Peter Manniche Ribers kardinalpunkter i dialogen med VR-specialisterne fra Kanda, der før har haft stor succes med at gøre genoptræningsforløb sjove for patienterne.   

Men det skal ikke bare være teknologi for teknologiens skyld. 

"Det er jo vildt nemt at forelske sig i sådan en teknologi, ingen tvivl om det. Men set ud fra et action- og social learning-perspektiv og bestemt også i forhold til at kunne måle på, om folk lærer det, de skal, så har vi nogle helt andre muligheder, når vi sætter dem ind i den her teknologi. Vi kan jo tracke alt, hvad de foretager sig, give dem umiddelbar feedback på, hvad de gør rigtigt og forkert, og de kan også udfordre vores processer" fortæller Peter Manniche Riber. 

Projektleder på VR-læringsforløbet Kira Nielsen tilføjer: 

"Vi har meget sidemandsoplæring i dag, og det er altid subjektivt for den der lærer op. Ved at gøre det her, unifiserer vi processen lidt mere, så vi er sikre på at alle får den samme træning frem for at det er personafhængig," siger hun 

Pas på E-learningfælden 

Kira Nielsen påpeger, at Siemens Gamesa Renewable Energy stadig har en udfordring med udviklingen af VR-læringsplatformen, fordi mange af deres teknikere aldrig har bevæget sig i spiluniverset. Alligevel har der både været stor tilfredshed blandt teknikerne, men også interesse i hele virksomheden. 

"Det er vores forventning, at det vokser, når vi kan bruge den her proof of concept til at markedsføre, at vi faktisk kan levere læring gennem den her teknologi. Det var også derfor vi startede i første omgang," siger Kira Nielsen. 

Men selvom interessen er stor, er det vigtigt for Peter Manniche Riber, der har arbejdet med digital læring i mange år, at man ikke hopper i den samme fælde, som dengang E-learning var på alles læber. 

"Dengang uploadede man bare klasselokalet op i blinde. På samme måde skal vi ikke til at lægge al vores læring ind i virtual reality, men kun der hvor det giver mening. Særligt på de parametre, der hedder interaktion og kommunikation, samtidig med at der skal være en business case, hvor vi kan spare nogle omkostninger eller effektivisere ved brug af VR," siger han. 

Du kan høre Peter Manniche Riber og administrerende direktør i Kanda, Kristian Andreasen, fortælle mere om deres samarbejde og virtual reality i læringsmiljøer på teknologimessen Technomania i Herning 4.-5. oktober. 

Dobbelt op på Technomania
Dobbelt op på Technomania

Nordens techentusiaster kan se frem til dobbelt så meget Technomania, når årets største teknologievent udvider med en dag under hi teknologi- og industrimessen 4.-5. oktober.

Læs mere
Ny virtuel legeplads giver plads til ingeniørens kreativitet
Ny virtuel legeplads giver plads til ingeniørens kreativitet

Et nyt Virtual Solutions Lab giver Rambølls kunder mulighed for at opleve byggerier inden de er bygget. Det sætter fokus på den kreative dialog og er en vigtig del af Rambølls digitale transformation.

Læs mere
Naturen er klog, lær af den!
Naturen er klog, lær af den!

Fremtidsteknologi: Festos sommerfugle vejer 32 gram og kan undvige hinanden i luften. Det er bare én af eksemplerne på, hvor meget vi kan lære af naturen, som trods alt har været her i milliarder af år.

Læs mere
Virtual reality er populært inde for healthcare
Virtual reality er populært inde for healthcare

Virtual reality, VR, har haft sine op- og nedture, men nu ser det for alvor ud til, at teknologien bryder frem. Det er især inde for healthcare, at VR kan blive nyttig. Se linksamlingen og bliv kl ...

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close