20-06-2018 01:37:53

Små datamængder kan også skabe helt nye forretningsområder

Tal fra OECD viser, at virksomheder kan øge indtjeningen med 5-6 procent ved at hoppe med på big data-bølgen. Ifølge Diana Myrup Raabjerg, salgschef på Alexandra Instituttet, så kan også små datamængder skabe helt nye forretningsområder og ikke kun big data.
7. jul. 2015 Af Alexandra Instituttet

Big data er ikke længere et buzzword. Teknologien, der handler om at opsamle og at fortolke data, er her allerede og kan bruges til alt fra individualisering af markedsføring, optimering af driften i virksomheder, minimering af ressourceforbrug eller til at finde fejl i processer.

Ifølge Dina Myrup Raabjerg, salgschef på Alexandra Instituttet, ser vi i øjeblikket flere eksempler på, at data går hen og bliver selve handelsvaren. Det sker både inden for måden, vi booker hotelværelser og fly eller måden, vi betaler på. Det handler fx om at bearbejde de eksisterende data, man har i virksomheden og skabe en ny service eller produkt.

Bliv medlem af IDA IT

Er du interesseret i IT, og vil du holde dig ajour med den informationsteknologiske udvikling?

Så tilbyder IDA IT fagtekniske møder, som giver indsigt i højaktuelle emner. 

Fordele ved at være medlem af IDA IT:

  • En masse spændende IT-arrangementer
  • Udvikle dit faglige netværk, hvilket forøger jobmulighederne
  • Bidrage til udvikling af din faglighed ved at udfordre dig selv
  • Du møder ligesindede med samme faglige interesser som dig selv

IDA IT har cirka 6.000 medlemmer og er et af de største fagtekniske selskaber i Ingeniørforeningen i Danmark.

Hvis du er medlem af IDA, er det gratis at blive medlem af IDA IT.

Du kan læse mere om IDA IT her.

”Herhjemme er Vestas et godt eksempel på en virksomhed, der i samarbejde med Creuna har taget data, de allerede ligger inde med, og skabt en service. De har fx ret præcise data på, hvordan deres møller bliver slidt. På nøjagtig samme måde, som vores bil bliver indkaldt til service, har de lavet ekstra services, der indkalder møllerne til reparation,” forklarer hun.

Hvem er oplagte aftagere til dine data?

Vestas ligger også inde med meget præcise data på, hvor meget det blæser, de steder, hvor deres møller er placeret. Og så har de sagt: Hvem er det relevant for? Her er landmændene jo oplagte, og derfor har de lavet en bedre vejrtjeneste, der helt præcist kan fortælle, om det kommer til at regne på en lokal landmands mark.

Det handler ifølge Dina Myrup Raabjerg om at sige:

Hvem er oplagte aftagere til de her data? Mindre datamængder kan også være værdifulde - både for kunden eller egen virksomhed.

”Folk overser ofte, hvad data er. Man har en tendens til at tro, at det udelukkende handler om store datamængder. Men data er mange ting, og som virksomhed er kunsten at finde ud, hvad for nogle data, de har liggende eller få nogen til at hjælpe med at få skabt det overblik. Det gør vi gerne på Alexandra Instituttet,” forklarer hun.

Kan forbedre byens tjenester

Det næste eksempel bringer big data ud i helikopter-perspektivet og er en video, hvor man i første omgang kan spørge sig selv: Hvad skabte videoen?

Det korte svar er, at det gjorde big data. Videoen er lavet i samarbejde med den spanske bank BBVA og Senseable City Lab på MIT og viser forbruget og indkøbsmønstre i hele Spanien hen over påsken i 2011. Dataene er indsamlet via BBVA’s banknet og er en visualisering af, hvordan 1,4 mio. kunder og 374.220 virksomheder har udført mere end fire mio. transaktioner.

”Hvis forbrugsmønstret er det samme år efter år, kan man måske bruge de digitale fodspor, som indbyggerne afsætter til bedre at forstå byen og vores forbrugsmønstre og til at forbedre byens tjenester,” forklarer hun.

Hele artiklen kan også læses på Alexandra Instituttets hjemmeside.


Deltag i debatten

Nyeste IT-job fra Jobfinder

luk
close