20-02-2018 14:45:35

IDA slog dørene op til årets tech event, Technomania, 4. og 5. oktober 2017 på hi messen i Herning.

Spil et computerspil og hjælp med at bygge en kvantecomputer

Citizen Science: Mere end 200.000 mennesker har været på en “episk mission”, hvor de hjælper forskere fra Aarhus med at bygge en kvantecomputer. Se hvordan computerspil løser en af forskerholdets største udfordringer.
7. nov. 2017 Af Rene Pedersen - netværksredaktør
Video: Hør hvordan Jacob Sherson bruger computerspil til at bygge en kvantecomputer.

På Aarhus Universitet arbejder fysikeren jacob Sherson på at bygge en kvantecomputer. Har du bare en smule forståelse for kvantefysik, ved du også, at det er en enorm opgave, som nogle af verdens bedste forskere tumler med at løse.

Det danske forskerhold har valgt at angribe udfordringen fra en anden vinkel. De får hjælp af flere hundrede tusinde computerspillere, som hjælper med at løse en af forskerholdets største udfordringer.

“Vi laver en lille krystal, hvor vi har enkelte atomer, som vi kan samle op og flytte rundt. Men vi har et problem, og det er, at når vi samler et atom op, så er det som en væske, og så begynder det at skvulpe, når man bevæger den frem og tilbage. Og det viser sig at være et ret kompliceret beregningsmæssigt problem,” forklarer Jacob Sherson

Tidligere i processen har forskerholdet prøvet med normale algoritmer til at finde måder at flytte atomerne ved hjælp af en laserstråle, uden at det skvulper til sidst. Men løsningen skulle i stedet vise sig at komme ved at indkapsle udfordringen i et computerspil. Konkret skabte forskerne derfor et spil, der hedder Quantum Moves, som kan hentes gratis på scienceathome.org, og her kan enhver så være med til at løse forskerholdets problem.

I spillet ser man en beholder med en skvulpende væske, som man ved hjælp af en mus eller fingrene på en tablet kan rykke rundt. Målet i spillet er at flytte væsken med så få skvulp som muligt, og det svarer ifølge Jacob Sherson til en række spejle i laboratoriet, som reproducerer løsningerne fra spillerne.

“Kunstig intelligens-algoritmer løser problemerne på en måde, men vi har set gang på gang i citizen science, at mennesker kan være bedre til at løse komplekse udfordringer end computerne kan. Den proces vil vi udnytte ved at lave andre spil,” fortæller Jacob Sherson.

Episk mission

Begrebet Citizen Science er brugt første gang i midten af 90'erne, og fik blandt andet en del opmærksomhed, da man i 1999 kunne hjælpe University of California, Berkeley med at lede efter rumvæsner via projektet SETI@home. Her kunne man downloade et program, som kørte i baggrunden på din computer, og så donerede man ellers cpu-beregninger i det omfang computeren ikke blev brugt.

I alt har 200.000 mennesker hjulpet med at spille Quantum Moves og på den måde skubbet holdet i retningen af en løsning. Ifølge Jacob Sherson er det alt fra børn, der synes spillet er sjovt til voksne, der ellers aldrig spiller

“Der er folk, der har sagt, at de ellers aldrig spiller spil, bortset fra vores spil. For med vores spil så er der en episk mission. Man får lov til ikke bare at spilde tiden med et casual game, men hvert enkelt gameplay, man har, hjælper os til at forstå en lille smule mere af, hvordan man løser de problemer,” siger Jacob Sherson og forklarer, hvad der får folk til at bruge tid på det forholdsvis simple spil.

“Det, vi udnytter i denne slags citizen science-spil, er, vi har en indbygget evne og lyst til at få en så høj score som mulig. Vi har lyst til at vinde over spillet,” siger Jacob Sherson.

Se videoen med Jacob Sherson, hvor han fortæller om Quantum Moves-spillet, og hvordan forskerne bruger spillernes input til at skabe en kvantecomputer.


Deltag i debatten

luk
close