23-06-2018 23:24:38

Ugentlig podcast om teknologi, start-ups og etablerede virksomheder og den nyeste forskning – krydret med interview og reportage fra ind- og udland. Vært: Henrik Føhns.

Store virksomheder finder nye medarbejdere med kunstig intelligens

Techtopia: Kinesisk startup har hjulpet Coca Cola og Hugo Boss med at ansætte medarbejdere gennem samtaler baseret på kunstig intelligens, som skrotter ansøgernes cv og kigger på deres sprog i stedet.
1. feb. 2018 Af Morten Scriver Andersen - Journalist

Tre åbne spørgsmål. Det er, hvad virksomheder som Hugo Boss og Coca Cola udsætter håbefulde ansøgere for i stedet for at kigge på deres alenlange cv’er om topuniversiteter og erhvervserfaring. Og hvem bedømmer så svarene og finder den rigtige kandidat? Det gør en kunstig intelligens såmænd. 

Det er den fire år gamle kinesiske startup Seedlink, der har udviklet den alternative ansættelsesproces og den kunstige intelligens, der skal finde frem til de rette kandidater til et specifikt job. Og det er ifølge hollandske Roeland de With fra Seedlink et opgør med de traditionelle vurderingsredskaber. 

”Mange baserer deres ansættelser på traditionelle vurderingsredskaber såsom cv’er, IQ-test og følgebreve, og vi mener, at det har en meget lav forudsigelsesværdi, når det kommer til arbejdspræstation. Vi ser, at der er mange fejlansættelser i markedet eller, at der er et mismatch mellem forventningerne til kandidaten og den faktiske rolle, han eller hun skal udfylde. Det er hverken til gavn for kandidaten eller virksomheden, forklarer Roeland de With til IDAs teknologipodcast, Techtopia. 

Et skjult potentiale 

Seedlink har ifølge egne oplysninger allerede haft mere end 600.000 ansøgere gennem deres ansættelsesproces og samarbejder med 50 globale virksomheder herunder L’Oreal, Hugo Boss og Coca Cola. Hver og en af ansøgerne er i stedet for at sende et cv med deres ansøgning blevet bedt om at svare på tre spørgsmål, som Seedlink nøje har formuleret i samarbejde med den pågældende virksomhed. 

Roeland de With nævner som eksempel en kandidat, der blev hyret hos den verdensomspændende kosmetikproducent L’Oreal. Med en jurabaggrund fra et middelmådigt universitet ville hun via traditionelle vurderingsværktøjer blive kasseret med det samme, da stillingen umiddelbart lagde op til en kandidat med økonomiuddannelse og selvfølgelig fra et topuniversitet. Ikke desto mindre er hun i dag meget succesfuld og leder af sin afdeling, fortæller Roeland de With til Techtopia. 

Techtopia podcast

Her finder du Techtopia podcast:

Techtopia er en ugentlig podcast om teknologi, start-ups og etablerede virksomheder og den nyeste forskning – krydret med interview og reportage fra ind- og udland.

Bliv medlem af Techtopia Backstage på Facebook.

Vært: Henrik Føhns.

Gode råd om podcast.

Ingeniørforeningen, IDA producerer og udgiver Techtopia i samarbejde med Ingeniøren og partnerne IBM, KMD, DI Digital, MCH Messecenter Herning og IDA Forsikring. Læs mere om partnerne her

Techtopia podcast

”Det fortæller meget om det faktum, at vi fjerner 50 procent, måske 90 procent af cv’erne uden overhovedet at kigge på mennesket. Vi fortsætter bare med de samme mennesker fra de samme universiteter, og som lever i den samme osteklokke og har de samme forudindtagelser. Vi fortsætter med dem og håber, at de bliver succesfulde, og det er der selvfølgelig mange af dem, der bliver. Men jeg tror, der er et skjult potentiale i de andre kandidater,” siger Roeland de With, der selv blev ansat hos Seedlink på baggrund af en dom fra firmaets kunstige intelligens. 

Giver lige muligheder 

Og hvilken information baserer man så de tre forjættede spørgsmål på, og hvordan vurderer algoritmen svarene, der til sammen blot må fylde 100-150 ord? 

I korte træk definerer Seedlink sammen med virksomheden forskellige drivere for succes og hvilke kompetencer, der er vigtige for at udfylde en bestemt stilling som fx marketing manager, IT-medarbejder eller ingeniør. Spørgsmålene bliver skræddersyet til at finde disse ting i kandidaterne, og deres svar bliver målt imod en standard baseret på succesfulde medarbejdere, der allerede er i virksomheden. 

Så kan man spørge sig selv, om den form for vurdering er bedre end traditionelle HR-redskaber? Roeland de Withs argumenterer blandt andet for, at metoden fjerner den menneskelige forudintagethed og giver kvalificerede kandidater, hvis kreative formåen eller samarbejdsevne ikke ellers ville være kommet frem, mulighed for at blive taget i betragtning til en stilling. 

”Vi vil udruste mennesker med lige muligheder, når de søger et job uanset recruiternes og virksomhedernes forudindtagelser om dem som kandidater. At de bedømmes på, hvem de er og ikke på et testresultat,” siger han. 

Seedlinks test er ofte en del af et større ansættelsesforløb og anvendes i fx første og anden runde. Men den kunstige intelligens, som baserer sig på sprog i stedet for erhvervserfaring og uddannelse, kan ifølge Roeland de With også bruges i bredere sammenhænge. 

Sprog er så indlejret i vores hjerner og definerer, hvem vi er, at vi faktisk kan vi anvende den her teknologi til adskillige ting ud over HR. Fx kan vi også tænke på sundhed, forsikring eller politik, mener Roeland de With. 

Du kan høre hele udsendelsen på Techtopia.dk eller direkte via iTunes

Techtopia 37: Kunstig intelligens laver jobsamtale
Techtopia 37: Kunstig intelligens laver jobsamtale

Podcast: Det kinesiske firma Seedlink har lavet en kunstig intelligens, der eliminerer cv'et for jobsøgere. I stedet får de tre spørgsmål, som bliver evalueret af den kunstige intelligens.

Læs mere
Techtopia 36: Tag en tur på app-oteket
Techtopia 36: Tag en tur på app-oteket

Podcast: I fremtiden kan din læge udskrive en app til dig, som du kan hente på app-oteket, som sørger for, at app'en gør det, den lover, og at firmaet bag lever op til en række garantier stillet af Sundhed ...

Læs mere
Techtopia 27: Kunstig intelligens lærer sarkasme og at skrive gyserhistorier
Techtopia 27: Kunstig intelligens lærer sarkasme og at skrive gyserhistorier

Podcast: På MIT Media Lab træner de et deep learning netværk til at forstå noget så menneskeligt som sarkasme. Og så har de lavet en kunstig intelligens, der kan skræmme os med uhyggelige historier.

Læs mere
Techtopia 34: Hvordan får vi flere kvinder i IT-branchen?
Techtopia 34: Hvordan får vi flere kvinder i IT-branchen?

Podcast: Man skal ikke have besøgt eller arbejdet i ret mange teknologivirksomheder, før man begynder at savne noget - eller rettere nogen. Kvinder er nemlig en stor mangelvare i IT-branchen.

Læs mere
Techtopia 29: Chatbot erstatter advokat og fikser din skilsmisse
Techtopia 29: Chatbot erstatter advokat og fikser din skilsmisse

Podcast: Vi taler mere og mere med chatbots på nettet og via vores smartphone. Vi får ikke kun nyheder eller bestiller pizza, vi får også juridisk hjælp og diskuterer intime detaljer i vores privatliv.

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close