19-02-2018 17:07:28

Trafikken er den store synder i Københavns klimaregnskab

Grøn omstilling: København har reduceret udledning af CO2 med 38 pct. siden 2005, men trafikken volder stadig problemer.
10. jun. 2016 Af Rene Pedersen - netværksredaktør
Udledning af CO2 falder igen markant i København, skriver Københavns Kommune
Udledning af CO2 falder igen markant i København, skriver Københavns Kommune

København vil være verdens første CO2‐neutrale hovedstad i 2025. Og med en reduktion i udledningen af CO2 på 38 pct. i perioden fra 2005 til 2015 er kommunen kommet godt fra start. I samme periode har befolkningstilvæksten i København været på 16 pct., og derfor er faldet i CO2‐udledningen per indbygger på ikke mindre end 48 pct.

Der ligger dog stadig en stor udfordring og venter, for selv om CO2-udledningen generelt er faldet markant, går det langsomt med at nedbringe udledningen fra transport. Blot 8 procent er udledningen reduceret med siden 2005, og det betyder, at transportområdet for første gang siden 2005 er en større klimasynder end både el- og fjernvarmeforbruget.

”Transportområdet står i dag for den største udledning af CO2 i København. Det er et kæmpe problem og en seriøs trussel for vores ambition om at blive verdens første CO2-netutrale hovedstad. Derfor skal vi investere massivt i at fremme brugen af cykler og den kollektive transport, og vi skal have modet til at begrænse biltrafikken. Når Folketinget ikke vil lade os indføre en trængselsring, er parkeringspolitikken og en bevidst prioritering af pladsen i byens gader til fordel for de grønne transportformer vores eneste mulighed,” siger Morten Kabell i en pressemeddelelse.

Det store fald skyldes primært politisk krav om fjernvarme produceret på bæredygtig biomasse frem for kul. Herudover er strømmen i byens elforsyning blevet grønnere på grund af den øgede produktion af vindenergi i Danmark. Et skifte København har bidraget aktivt til gennem sit ejerskab af HOFOR, der bl.a. har opstillet nye vindmøller i bl.a. København, på Lolland og i Jylland.

Senere på måneden skal politikerne i Teknik‐ og Miljøudvalget tage stilling til, hvilke nye nitiativer der skal sættes i søen for at bringe klimaplanen tilbage på ret kurs. Morten Kabell peger på nødvendigheden af en bred vifte af tiltag, der bl.a. skal reducere energiforbruget hos både kommunen og private samt øge genanvendelsen af affald.

Energi & Miljø
Energi & Miljø

Energi og Miljø er for alle der arbejder professionelt med energi, miljø, klima og grønne teknologier. Vi  holder dig ajour med udviklingen på energiområdet - og  har særlig fokus på de tekniske ...

Læs mere
Ærø nærmer sig målsætning om at være uafhængig af fossile brændstoffer
Ærø nærmer sig målsætning om at være uafhængig af fossile brændstoffer

Grøn omstilling: Folkelig opbakning og gode vind- og solforhold er med til at gøre Ærø til en frontrunner inden for grøn omstilling.

Læs mere
DTU: Elbilen er den langsigtede løsning
DTU: Elbilen er den langsigtede løsning

Transport: Elbilen er nøglen til den grønne omstilling, hvor transportsektoren bliver uafhængig af fossile brændstoffer. Det vurderer Niels Buus Kristensen, der er institutdirektør ved DTU Transport. Han er ...

Læs mere
Nyt whitepaper om bæredygtig bytransport
Nyt whitepaper om bæredygtig bytransport

Grøn omstilling: Den stigende befolkning i verdens byer udgør en stor udfordring i de kommende årtier. Et nyt whitepaper sætter fokus på, hvordan vi tilpasser byerne til grøn og bæredygtig transport.

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close