16-07-2018 04:29:24

»Tudetosset« ikke at arbejde videre med en bro over Kattegat

Kattegatforbindelsen: Rambølls beregninger viser, at der kan spares 36 milliarder kroner i statsbidrag til en fast Kattegatforbindelse, hvis man ændrer på renten på lånet og er en anelse mere optimistiske i forhold til antallet af biler, der vil køre over den.
25. apr. 2016 Af Rene Pedersen - netværksredaktør
»Tudetosset« ikke at arbejde videre med en bro over Kattegat

I december kom rapporten “En fast Kattegatforbindelse”. Den længe ventede rapport konkluderede, at det vil koste 118 milliarder kroner at opføre en bro over Kattegat, og det fik transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt til at skyde en Kattegat-forbindelsen ned. Nu har Rambølls regnet på tallene, og deres analyse peger på, at prisen kan blive væsentlig lavere.

Helt konkret viser Rambølls beregninger, at hvis renten sættes til det nuværende niveau på 2 pct. i stedet for 3 pct., som i ministeriets analyse, og hvis trafikvæksten svarer til Infrastrukturkommissionens anbefalinger, vil gælden efter 40 år være 37 mia. kr. og ikke 184 mia. kr. som i den strategiske analyse, skriver Jyllands-Posten.

Dermed vil Kattegat-forbindelsen ”kun” kræve et statstilskud på 15 mia. kr. – og ikke de 51 mia. kr., som ministeriets analyse når frem til. Samtidig vil en fast Kattegat-forbindelse spare udgifter på andre vejstrækninger, konstaterer Rambøll, der opgør besparelserne til ca. 1,3 mia. kr. om året svarende til 52 mia. kr. over 40 år.

Det får særligt Kattegatkomitéen til at vejre morgenluft, og de opfordrer til, at der bliver kigget grundigt og kritisk på den analyse, der blev offentliggjort i december.

»Tallene viser, at der i allerhøjeste grad er brug for at arbejde videre med både den driftsøkonomiske analyse og den samfundsøkonomiske analyse. Ministeren har afbrudt analysearbejdet, og derfor sætter vi alt ind på at sige, at det er tudetosset,« siger formand for Kattegatkomitéen Jens Kampmann til Jyllands-Posten.

Tallene bliver præsenteret på en konference i Århus Kommune i dag. Og Aarhus’ borgmester Jacob Bundsgaard, der er med i formandskabet i Kattegatkomitéen, pointerer, at det er vigtigt at fastholde den overordnede tanke og vision bag projektet.

”Vi ved godt, at der er lang vej til realiseringen af så stort et projekt, men det er fuldstændig afgørende, at vi holder fast i visionen. En fast Kattegatforbindelsen vil binde Danmark bedre sammen og have afgørende betydning for landets vækstmuligheder. Derfor har vi også brug for at diskutere forudsætningerne med det lange perspektiv for øje. Spørgsmålet er, hvordan skaber vi de bedste forudsætninger for vækst i fremtiden?,” siger Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard i en pressemeddelelse.

Kattegatforbindelsen - kommer der en bro over Kattegat?
Kattegatforbindelsen - kommer der en bro over Kattegat?

Byggeri: Hvor dyr vil en fast forbindelse over Kattegat blive? Og hvordan vil det påvirke miljøet før og efter broen er færdig? Vi har kigget nærmere på projektet og prøver at ridse op, hvad vi ved, samt h ...

Læs mere
“Vi har ikke råd til at undvære Kattegatbro”
“Vi har ikke råd til at undvære Kattegatbro”

Ifølge den nu afgåede chefanalytiker i Dansk Byggeri, Finn Bo Frandsen bør Danmark hurtigst muligt begynde at arbejde for en fast forbindelse over Kattegat.

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close