20-04-2018 20:03:32

“Vi har ikke råd til at undvære Kattegatbro”

Ifølge den nu afgåede chefanalytiker i Dansk Byggeri, Finn Bo Frandsen bør Danmark hurtigst muligt begynde at arbejde for en fast forbindelse over Kattegat.
4. apr. 2016 Af Rene Pedersen - netværksredaktør
“Vi har ikke råd til at undvære Kattegatbro”

“Kom så med den Kattegatbro”. Det er budskabet den netop afgåede chefanalytiker i Dansk Byggeri, Finn Bo Frandsen, der er stor fortaler for en fast forbindelse over Kattegat.
Udmeldingen er kommet i et afskedsinterview med Dagens Byggeri, og han melder sig dermed ind i den voksende gruppe, der støtter en Kattegatforbindelse.

I december 2015 fremlagde Vejdirektoratet og Trafik- og Byggestyrelsen en rapport, der viste, at især rejsende mellem Århus og København vil opleve en stor forandring. Men transportminister Hans Christian Schmidt (V) var hurtig til at lægge drømmen om en fast forbindelse over Kattegat i graven. I sidste uge gik ministeren dog med til at undersøge, om landstrafikmodellen kan blive opdateret, så trafikprognoserne bliver tilpasset den observerede trafik i 2015. Ifølge Finn Bo Frandsen vil det være rigtig fornuftigt.

“Det er ganske vist en stor investering, men de dynamiske virkninger - den samfundsøkonomiske virkning - er meget stor. En trafikøkonom har beregnet, at de dynamiske virkninger vil være så store, at en fast forbindelse over Kattegat har tjent sig selv hjem over nogle få år,” siger Finn Bo Frandsen og uddyber.

“Men politikerne kigger desværre meget på "cigarkasser", som vi også oplever det med Togfonden. "Cigarkasser" var noget, man havde i gamle dage i de små kommunekasser. Men er investeringer fornuftige med et højt samfundsøkonomisk afkast, har vi ikke råd til at lade være”.

Den nu afgåede chefanalytiker peger på et andet stort infrastruktur-projekt, når han skal forklare, hvorfor de store projekter er med til at gøre Danmark til et rigere samfund.

“Jeg kommer fra Kolding og sejlede gennem mange år over Storebælt, når jeg skulle til København for at passe mine studier. Den faste forbindelse er ikke alene et teknologisk tigerspring, men også et samfundsøkonomisk tigerspring. Tidligere overvejede man, om man skulle overnatte, når Storebælt blev passeret. Det gør man jo ikke i dag, hvor man snildt kan nå frem og tilbage samme dag, hvis man skal til møde i Jylland eller København,” siger han.

Kattegatforbindelsen - kommer der en bro over Kattegat?
Kattegatforbindelsen - kommer der en bro over Kattegat?

Byggeri: Hvor dyr vil en fast forbindelse over Kattegat blive? Og hvordan vil det påvirke miljøet før og efter broen er færdig? Vi har kigget nærmere på projektet og prøver at ridse op, hvad vi ved, samt h ...

Læs mere
Trafik og Infrastruktur
Trafik og Infrastruktur

På IDA Universe beskæftiger vi os med kernedisciplinerne inden for transport, trafik og infrastruktur. Vi ser blandt andet på, hvordan vi skaber bæredygtige og intelligente byer, samt hvordan vi ...

Læs mere

Hvad mener du, kan vi undvære en Kattegatforbindelse i Danmark?

Trafik og infrastruktur

luk
close