18-10-2018 22:30:41

VW: Hvad skal der ske efter dieselgate?

Selv mener Volkswagen at have en fremtid inden for el og plug-in hybrider, men konkurrenterne har måske overhalet indenom? Vi tegner et overblik over skandalen - og fremtiden.
16. okt. 2015 Af Maria Behrendt - Ingeniøren
91.000 dieseldrevne VW'er bliver tilbagekaldt i Danmark.
91.000 dieseldrevne VW'er bliver tilbagekaldt i Danmark.

‘Det var et par ingeniører’. Med den påstand tørrede den amerikanske VW-topchef Michael Horn ansvaret for bilkoncernens omfattende dieselskandale bort fra ledelsens skuldre, da han 8. oktober blev udfrittet af den amerikanske kongres. Men kan det nu også passe, at ‘et par’ softwareingeniører egenhændigt besluttede at gå uden om ledelsen og bestyrelse og installere snydesoftware i mere end 11 millioner dieselbiler?

Ledere kendte til snyderi

Ikke ifølge Tysklands største nyhedsmagasin Der Spiegel, der 14. oktober kunne berette, at mindst 30 ledere i den tyske bilkoncern kendte til det omfattende snyderi. Afsløringen kommer på baggrund af oplysninger fra både en intern undersøgelse samt en ekstern foretaget af advokatfirmaet Jones Day, som VW har hyret til at kulegrave sagen. En talsmand fra VW afviste med det samme beskyldningerne.

Hvordan gik det så galt?

Indtil videre har VW fyret nu tidligere administrerende direktør Martin Winterkorn, som er blevet afløst af tidligere Porsche-boss Matthias Mueller, og tre af koncernens udviklingschefer: Heinz-Jakob Neuer, der var udviklingschef i VW, Wolfgang Hatz, der var udviklingschef for Porsche og ansvarlig for motorudvikling i koncernen og professor Ulrich Hackenberg, der var udviklingschef for Audi. Særligt fyringen af sidstnævnte har vakt uro, fordi Hackenberg nærmest er synonym med udvikling af tysk bilindustri. 

Men hvordan kunne det overhovedet gå så galt? Det startede som bekendt med, at VW droppede en aftale med Daimler om at anvende deres teknologi for at leve op til emissionskrav for i stedet at satse på egen teknologi. Da den fejlede, valgte VW at installere snydesoftwaren. Hvordan softwaren virkede, hvordan afsløringen fandt sted og hvilke biler, der er påvirket, beskriver New York Times i en detaljeret grafik.

VW-ejere må vente på brev

Siden den amerikanske miljøstyrelse EPA 18. september meddelte, at de havde opdaget VW’s emissionssnyd, er det blevet klart, at 11 millioner biler verden over har softwaren installeret. Den 15. oktober meddelte VW, at 8,5 millioner biler vil blive kaldt tilbage fra det europæiske marked, som er det absolut største for dieselbiler, fra januar næste år. Heraf 91.000 biler i Danmark. Hvad der præcist skal ske med bilerne, ud over at de kommer en tur på værksted, kan VW endnu ikke oplyse. Ejerne skal vente på et brev. 

Fremtidens VW

Noget af det mest interessante bliver nu at følge, hvad VW gør for at sikre sin eksistens fremover. Særligt på det tekniske område. Ifølge producenten selv vil fremtidens dieselbiler blive udstyret med et system kaldet ‘selective catalytic reduction’, som nedbryder NOx til nitrogen og vand. En lignende teknologi blev overvejet i 2007, da VW implementerede sit skandalesystem, men blev efterfølgende skrinlagt, fordi den var for dyrt.   

Spørgsmålet er, hvorvidt der overhovedet er en fremtid for dieselbiler? Selv erkender VW, at det fremover bliver nødvendigt at satse på el - eller snarere plug-in hybrider, og producenten har bremset planerne om en ny dieseludgave af luksusbilen Phaeton, som i stedet skal designes med elmotor. Men måske er det for sent for VW? Ifølge Welt.de er en konkurrent som Toyota langt foran, når det kommer til udvikling af plug-in hybrider, og faktisk har Toyota luftet en plan om helt at stoppe med at sælge både diesel- og benzinbiler i 2050. Sandsynligheden for at VW er blevet overhalet indenom, mens man havde travlt med at snyde på vægtskålen, er i hvert fald til stede.

Vil du løbende følge med i det nyeste fra dieselskandalen, er Ingeniørens fokus om sagen det rette sted. Her opdateres løbende med artikler, ligesom en detaljeret tidslinje giver dig det fulde overblik.  


Deltag i debatten

IT - artikler og arrangementer

Nyeste IT-job fra Jobfinder

luk
close