19-08-2018 19:35:43

Er din radar stillet ind på Kina, eller er Riget i Midten en black box for dig? Vi har samlet en række artikler og events, der kan gøre dig klogere på udviklingen i Kina. 

Kina er ved at løbe fra os: Skal vi nu kigge mod Kina for at få inspiration?

Kina: Hele verdens fabrik vil ikke længere nøjes med at producere for Vesten. Kina har store ambitioner om at udvikle egne brands og produkter, og ifølge en Kina-kender er de allerede godt på vej.
1. dec. 2016 Af Rene Pedersen - netværksredaktør
Ifølge Peter Lisbygd er Kina godt på vej til at gå fra at være verdens fabrik til en af verdens mest innovative nationer.

Produkter med stemplet “Made in China” har igennem mange år haft et ry som billige, men ofte dårlig kvalitet eller rene kopiprodukter. Men sådan er det ikke længere fortæller Kina-ekspert og arrangør af talrige delegationsbesøg for danske virksomheder, Peter Lisbygd fra firmaet China Experience. Han mener, at vi allerede nu skal vænne os til, at Kina på nogle områder ikke bare har indhentet Vesten, når det kommer til udvikling, men faktisk også er gået forbi os.

“Kina er ved at løbe fra os på nogle områder. Det betyder, at vi også skal kigge imod Kina for at få inspiration,” sagde han, da han var gæst i IDA Fremtidsupdate og fortsatte.

“Den udvikling, der er sket, og de mennesker jeg har fulgt over 10 år - det er vanvittigt at se den transformation, som de har været igennem og den transformation, som samfundet har været igennem,” siger Peter Lisbygd.

11 procent tilbage til udvikling

Han peger på, at væksten i Kina især har været drevet af infrastruktur og eksport ud af Kina. Sagt på en anden måde har Kina har været verdens fabrik. Men det vil de ikke være længere. I stedet vil de længere op i værdikæden og selv høste de gevinster, der er ved at have stærke brands.

“De vil gerne videre til det næste ‘Made in China’ på et højt niveau. De arbejder i øjeblikket på en plan, der hedder Kina 2025, som er en plan, der har været rullet ud igennem de sidste to-tre år nu, og der kan man sige, at Kina har Tyskland som forbillede i forhold til at lave en industri-struktur, hvor de har forfinet deres produktion, skaber en bedre produktivitet, laver nogle andre typer af produkter og ydelser,” siger Peter Lisbygd.

Han nævner Huawei, der er Kinas største producent af netværks- og telekommunikationsudstyrs- leverandør, og som i løbet af de senere år også er gået ind på især det europæiske marked. Det har de kun været i stand til, fordi der bliver investeret massivt i udvikling og innovation i Kina, og derfor er vi nødt til at forholde os til Kina allerede nu.

“Hvis vi tager Huawei helt konkret (...) er det 11 procent, der ryger direkte tilbage af omsætningen. Det er nogle svimlende summer, og det er fuldstændig vanvittigt. Vi besøger ofte Huaweis RND-center i Shanghai og bare der alene sidder der 12.000 mand, der udelukkende er ingeniører, der udvikler på to af de business lines, de har,” siger han.

Derfor handler det ifølge Peter Lisbygd om at hægte sig på det kinesiske tog. Og måske skal danske producenter også vænne sig til på nogle områder blot at være underleverandører til en kinesisk producent.

Se hele webinaret og find ud af, hvilke muligheder danske virksomheder har, hvorfor vestlige virksomheder er nødt til at stille andre krav til kineserne og hvor kineserne for alvor rykker.


Deltag i debatten

luk
close