16-11-2018 10:58:02

IDA hjælper dig gennem hele din lederkarriere - hvadenten du er projektleder, chef med personaleansvar eller topleder. Få rådgivning om løn og arbejdsvilkår, få sparring i forhold til din karriere, styrk dine kompetencer og dyrk dit ledernetværk.

Ledelse skal læres ligesom andre fag

Anne-Sofie Nielsen, it-direktør hos nemlig.com, blev leder ud af det blå. Men hun voksede med opgaven og erfarede, at hun kunne bevare sin grundlæggende fascination ved teknologiske udfordringer og fremskridt og kombinere det med glæden ved at lykkes gennem holdet.
Ajourført den 7. aug. 2017 Af IDA Learning
<p>Anne-Sofie Nielsen gik fra at være it-ingeniør til it-direktør hos nemlig.com. Hun har valgt at styrke sit lederskab med en uddannelse, der har givet hende den teoretiske forståelse for ledelse.</p>

Anne-Sofie Nielsen gik fra at være it-ingeniør til it-direktør hos nemlig.com. Hun har valgt at styrke sit lederskab med en uddannelse, der har givet hende den teoretiske forståelse for ledelse.

Da Anne-Sofie Nielsen i 2010 blev tilbudt stillingen som udviklingschef i software-virksomheden Kapow som følge af en organisationsændring, kom det i nogen grad bag på hende. Efter fem år som udvikler efter uddannelsen til it-ingeniør befandt hun sig stadig godt i specialistrollen, men den administrerende direktør havde bidt mærke i den dengang 30-årige it-specialist.

”Han sagde, at han så mig som et fyrtårn i afdelingen og som et eksempel for andre, blandt andet fordi jeg flere gange havde lagt mig i selen for at løse vigtige opgaver, så vi kunne lukke et salg. Jeg havde slet ikke set muligheden for et lederjob komme, men jeg var ikke i tvivl om, at jeg ville sige ja,” fortæller hun.

Siden blev hun forfremmet hos Kapow af flere omgange, før hun for to år siden fik stillingen som it-direktør i virksomheden nemlig.com. Men først skulle ledelsesdelen læres fra bunden, og hun skulle finde sig selv i den uvante rolle som leder.

”Jeg kendte fagområdet til bunds og følte mig på den måde på sikker grund. Men jeg skulle være leder for mine hidtidige kolleger, og det føltes lidt akavet. Vi snakkede om det, jeg var åben omkring, at det var nyt for mig og meget skulle læres. Først og fremmest skulle jeg vænne mig til, at folk omkring mig lyttede på en anderledes måde og tillagde mine ord en anden betydning og opmærksomhed. Jeg blev meget mere synlig og mine ord og handlinger blev ligesom set gennem et forstørrelsesglas.”

Skiftet fra kollega til leder

Anne-Sofie Nielsen erfarede flere ting i den tidlige fase. Dels at det var mest praktisk at flytte i eget kontor, så der kunne være fred omkring samtaler med medarbejderne og samtidig symbolsk markere rolleskiftet. Dels at meget skulle opfindes undervejes for at finde den rigtige balance mellem ledelsesopgaver og udviklingsarbejdet, som hun stadig var en del af. Dels at man også som leder nogen gange må stå ved, at man ikke kender svarene men vil gøre sit bedste for at hjælpe.

Og dels at ledelse også er skægt og rummede mange udfordringer, som mindede om det, der i sin tid drev hende til at blive ingeniør, nemlig kontakten til mennesker, at løse problemer og levere resultater.

”Som specialist har man sin faglighed, og ens resultater er meget konkrete og målbare. Som leder er succesen mere indirekte, her handler det om at lykkes gennem andre, at lykkes gennem holdet. Det er vidt forskellige krav og tilgang, men begge dele har givet mig samme glæde, når det fungerer.”

Ledelse er et fag, der skal læres

Hun konstaterede også undervejs, at det ville være gavnligt at supplere de praktiske erfaringer med en dybere teoretisk viden om ledelse. Derfor tog hun en tre-årig diplomuddannelse i ledelse på Copenhagen Business Academy, hvilket gav et netværk af ligesindede og bragte et større perspektiv ind i forståelsen af ledelse.

”Der var mange ting, jeg ikke vidste i den første tid om kravene i ledelsesopgaverne. På den front er jeg blevet klogere og ikke mindst har jeg lært at afsætte tid til at reflektere over de ting, der sker i hverdagen, og hvordan de skal løses.”

Selv om hun nu har beklædt forskellige lederstillinger i syv år, har hendes grundlæggende drive imidlertid ikke ændret sig. Hun brænder stadig for ny teknologi og for at være med til at forme fremtiden med teknologien. Nu blot i en virksomhed med et radikalt andet fokus. Mens Kapow var B2B har nemlig.com direkte og uafbrudt kontakt til forbrugerne.

”Det er en ambitiøs virksomhed, der vil bruge teknologien til at gøre tingene smartere og præge udviklingen. Det tiltaler mig. Og så er der kontant afregning fra brugerne, hvis vi ikke finder de bedste løsninger. På den måde er jeg stadig i kontakt med de sider, jeg fandt spændende og stadig holder af ved mit oprindelige fagområde.”

3 råd til lederaspiranter fra Anne-Sofie Nielsen

  • Tag ansvar, når du har mulighed for det. Gå i spidsen og gør dig fortjent til stillingen.

  • Tal med din leder om dine ønsker. Det er langtfra sikkert, at vedkommende har nogen anelse om, at du ser ledelse som et ønske og en mulighed.

  • Sig ja tak, når muligheden opstår. Selvom du havner på dybt vand, kan du række ud og søge hjælp, når du har brug for det. De fleste vil gerne hjælpe.

Ingeniørledere bruger deres tekniske faglighed

Også Juliane Marie Neiindam, formand for Ansattes Råd i IDA, vurderer, at den faglige indsigt kan være en stor styrke for lederen. Når man kender maskinrummet og kan relatere sig til arbejdsopgaverne, ved man også hvor skoen trykker i forhold til flaskehalse og ressourceforbrug i projekterne, pointerer hun.

”Vores undersøgelser viser, at ni ud af ti ingeniører stadig bruger deres faglighed som ledere. Deres fordel er, at de kender processerne indgående. Men det er en forudsætning, at man ikke fortaber sig i detaljer, men i stedet har sit fokus på at få teamet til at fungere og præstere optimalt,” siger hun.

Seks gode råd, hvis du vil være leder
Seks gode råd, hvis du vil være leder

Vejen til at blive leder går ofte gennem intern forfremmelse, viser en undersøgelse. Men hvad er det, man skal fokusere på i hverdagen, hvis man gerne vil opdages og avancere? Her får du en række ...

Læs mere
Rapport: Der er brug for flere ingeniørledere
Rapport: Der er brug for flere ingeniørledere

IDA har fået udarbejdet en rapport om Ingeniørlederens DNA. Rapporten beskriver udviklingen af ingeniørledere i Danmark og analyserer deres styrker og svagheder som ledere i forskellige brancher.

Læs mere
Kommunikation er et must for ledere
Kommunikation er et must for ledere

Teknologiledere er udfordrede på de kommunikative kompetencer. Det viser rapporten ’Ingeniørlederens DNA’, som Teknologisk Institut har gennemført for IDA. Seniorrådgiver i Rhetorica giver et bud ...

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close