25-02-2018 08:57:42

IDA hjælper dig gennem hele din lederkarriere - hvadenten du er projektleder, chef med personaleansvar eller topleder. Få rådgivning om løn og arbejdsvilkår, få sparring i forhold til din karriere, styrk dine kompetencer og dyrk dit ledernetværk.

Dårlig ledelse gør forandringer til en stressbelastning

Organisationsændringer, fusioner, hvor 2 kulturer skal blive til én, eller måske flytning af arbejdspladsen fra den ene ende af landet til den anden? Arbejdslivet byder på mange forandringer. Men håndteres disse forandringer ikke godt af ledelsen på arbejdspladsen, går det hårdt ud over det psykiske arbejdsmiljø, viser en undersøgelse fra Akademikerne.
18. dec. 2015 Af Søren Lorentzen - Presserådgiver, IDA Politik og Presse
På arbejdspladser, hvor medarbejderne sjældent involveres i større forandringsprocesser, styrtdykker tilfredsheden med det psykiske arbejdsmiljø.
På arbejdspladser, hvor medarbejderne sjældent involveres i større forandringsprocesser, styrtdykker tilfredsheden med det psykiske arbejdsmiljø.

Bevar motivationen og arbejdsglæden

Tag et kursus i robusthed og få værktøjer til at øge dit gåpåmod, mens du passer på dig selv.

Brug dine styrker og kend dine sårbarheder på arbejdet.

Tilmeld kursus i robusthed

Omorganisering og forandringer er en del af de flestes arbejdsliv. Men sker ændringerne for hyppigt – og formår ledelsen ikke at udstikke en klar kurs og inddrage medarbejderne, så lider det psykiske arbejdsmiljø. Det dokumenterer en ny undersøgelse af forandringer på arbejdspladsen og psykisk arbejdsmiljø, som hovedorganisationen Akademikerne står bag.

På de arbejdspladser, hvor medarbejderne bliver inddraget i de mange beslutninger, som en omorganisering indeholder, svarer 90 %, at deres arbejdsplads i høj eller meget høj grad har et godt psykisk arbejdsmiljø. Spørger man de akademikere, hvor arbejdspladsen sjældent, næsten aldrig eller slet ikke involverer medarbejderne i større forandringsprocesser, styrtdykker tilfredsheden med det psykiske arbejdsmiljø til 40 %.

”Når medarbejderne oplever, at alting dikteres oppefra og ned, og omorganiseringer og forandringer får en mislyd af ”take it or leave it”, så virker det direkte kontraproduktivt, og det psykiske arbejdsmiljø bliver den store taber. Det ved den gode leder, og han eller hun vil også sørge for at inddrage og lytte til sine medarbejdere, når der sker væsentlige forandringer på arbejdspladsen. Det psykiske arbejdsmiljø bør have et prioriteret fokus på linje med andre væsentlige parametre som budgetter, målsætninger og produktudvikling,” siger Morten Thiessen, formand for Ansattes Råd i IDA.

Han peger på, at den bebudede flytning af 3.900 statslige arbejdspladser fra København gør undersøgelsen ekstra aktuel.

”Ved at involvere de berørte medarbejdere og vise imødekommenhed, åbenhed og lytte til saglige og konstruktive forslag, kan en gigantisk øvelse som at flytte hele styrelser og andre statslige organer fra den ene af landet til den anden også ske, uden at man taber hele fagligheden og vidensmiljøer på gulvet. Tidligere undersøgelser dokumenterer, at et godt psykisk arbejdsmiljø er en katalysator for produktivitet og høj faglig kvalitet,” siger Morten Thiessen.

Undersøgelsen om forandringer og psykisk arbejdsmiljø er lavet af Akademikerne blandt sammenlagt 28.000 medlemmer. Akademikernes (AC) artikel Ledelsen glemmer arbejdsmiljøet ved forandringer.

Hold juleferie og øg produktiviteten
Hold juleferie og øg produktiviteten

Julen lurer lige om hjørnet. For mange betyder det, der skal løbes ekstra hurtigt, og fristelsen til at arbejde i ferien kan være stor. Men det kan være en rigtig dårlig ide. Sørg i stedet for at ...

Læs mere
Gode ledere er nøglen til et godt psykisk arbejdsmiljø
Gode ledere er nøglen til et godt psykisk arbejdsmiljø

Når medarbejdere går ned med stress, og en arbejdsplads lider under et dårligt psykisk arbejdsmiljø, så hænger det tæt sammen med kvaliteten af den nærmeste leder. Det viser undersøgelsen ’Ingeniø ...

Læs mere
Har du stressede medarbejdere?
Har du stressede medarbejdere?

Der er en klar sammenhæng mellem den nærmeste leder og niveauet for stress på arbejdspladsen: Jo bedre rating den nærmeste leder får, jo mindre stresset opleves arbejdspladsen.

Læs mere
Chefer bruger begrænset tid på feedback
Chefer bruger begrænset tid på feedback

Et nyt forskningsprojekt viser, at svenske chefer bruger langt mindre tid på at give deres medarbejdere tilbagemelding, end hvad de selv tror.

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close