18-02-2018 02:27:46

COME DRONE WITH US! Den 1. juni 2016 blev der afholdt Nordic Drone Games 2016 i Odense. Det var 6 timer med droner, spændende demonstrationer, inspirerende talere og vilde konkurrencer for alle der ikke kunne modstå droner eller ville opleve droner for første gang. Både studerende, start-ups og eksperter var tilstede, samt alle der syntes droner er fascinerende.

Hvad sker der, når dronerne sættes fri?

I Folketinget er en ny, mere lempelig dronelov på vej, og på SDU forsker man i, hvordan 'blinde' droner kan sættes fri. Vi ser på dronernes fremtid i erhvervslivet.
28. jan. 2016 Af Maria Behrendt - Ingeniøren

Droner. De er her og der og alle vegne. Eller er de nu også det? Vi hører ofte om nye droneprojekter: Dansk politi tester droner til videoovervågning af gerningssteder, Niras bruger droner til målinger af losseplads-gas og overvågning af grundvand og droner, der leverer pakkepost, er bare nogle af de overskifter, vi har kunnet læse inden for det seneste år.

Og sandheden er da også, at rigtig mange - både virksomheder og private - har anskaffet sig droner, men droneejerne står overfor en kæmpe udfordring, når de vil bruge deres droner i en professionel, erhvervsmæssig sammenhæng: Den danske lovgivning.

Som det er i dag, er dronerne nemlig underlagt almindelige luftfartsregler. Det vil sige, at det ikke er tilladt for dronerne at flyve ‘blindt’. De skal altid være i pilotens synsfelt. Trafikstyrelsen kan dog give særtilladelser til dette, men i praksis kræver det et uoverskueligt hav af dokumentation.

Første gang, det lykkedes herhjemme, var i sommeren 2015, hvor Boeing fik tilladelse til en såkaldt BVLOS-flyvning (Beyond Visual Line Of Sight) med en af virksomhedens mest udbredte droner, ScanEagle. Det krævede kopier af både de amerikanske luftfartsmyndigheders godkendelse af dronen og bevis for 800.000 flyvetimer verden over.

I dag bliver droner blandt andet brugt til at inspicere havvindmøller. En opgave, de egner sig fortrinligt til, fordi de kan komme helt tæt på møllerne. Men det ville naturligvis være noget mere effektivt, hvis ikke også dronepiloten skulle helt tæt på møllerne for at kunne se dronen.

Heldigvis er hjælpen på vej. Regeringen fremsatte i december sidste år et lovforslag om en dronelov, som netop har været i høring og nu skal fremsættes i Folketinget. Loven vil tillade droneflyvning i flere tilfælde og gøre det nemmere at søge dispensation til BVLOS-flyvninger ud fra en række fastsatte krav fra Trafik- og Byggestyrelsen. Samtidig kræver den særlige dronetegn til private og deciderede kørekort til erhvervsdrivende, som samtidig skal forsyne deres droner med digitale nummerplader

I 2016 løber også forskningsprojektet ‘Free the Drones’ af stablen. Det sker i et samarbejde mellem b.la Syddansk Universitet, Trafik- og Byggestyrelsen og Oxford University. Projektet, der skal udvikle teknologi til droner, så de kan navigere sikkert på egen hånd, er støttet med 10 mio. kr. af Innovationsfonden.

Men hvad er det så, de kan bruges til de droner, når de engang for alvor bliver givet fri? Jo, der er naturligvis overvågning af eksempelvis havvindmøller, boreplatforme, udslip af gas fra lossepladser, trafik, landbrug, byggepladser og ved tilfælde af ufremkommelighed ved katastrofer.

Blandt andet har vores nabolande Norge og Sverige brugt droner til at følge naturens kræfter under en storm ved at spore strandsands bevægelser og efter en storm ved at inspirere skader på ødelagte skove.

Så er der de militære opgaver. Antallet af droner, der udfører opgaver i forbindelse med militære operationer er eksploderet de senere år. Under krigen mod Afghanistan var fem procent af amerikanske og britiske luftangreb i 2011 udført af droner, mens andelen i januar 2013 var steget til 23 procent.

Derfor taler eksperter også om, hvorvidt de avancerede droner er ved at overtage de bemandede kampflys rolle, men de fleste spår, at der går mindst 15-20 år før kampflyene vil få nogen seriøs konkurrence fra dronerne, der på ingen måde kan levere samme situationsoverblik som et bemandet fly.

Der er ingen tvivl om, at droner på sigt kommer til at spille en større rolle i vores hverdag. Præcis som andre typer af robotter. De vil være til stede bånds til lands, vands og i luften, og måske er dem, der i fremtiden bringer os alt fra post til pizza. Når de (og vi) altså har ‘lært’ at flyve uden at være til fare for liv, lemmer og den øvrige luftfart.  


Deltag i debatten

luk
close